Modeling the training of Clinical Bioanalysis technologists in the UMELISA PSA technological procedure
Main Article Content
Abstract
Introduction: Modeling a training proposal facilitates abstraction through the representation of components. The application of this scientific method facilitates understanding the current situation of Clinical Bioanalysis technologists for the execution of the UMELISA PSA technological procedure. Objective: To model a training proposal that contributes to improving the preparation of Clinical Bioanalysis technologists for the execution of the UMELISA PSA technological procedure in the Clinical Laboratory services of the Diez de Octubre municipality. Method: A documentary analysis of 39 bibliographic references located in the Scielo Cuba scientific library was performed, filtered by subject. The selection was based on the application of a free form, with Boolean operators (AND, OR) and keywords. Results: The general and specific components that support the training proposal are modeled. Likewise, the essential relationships between them are determined, which allow the external and internal dynamics for the improvement of the execution of the UMELISA PSA technological procedure. Conclusions: A theoretical framework is provided, expressed in a model with hierarchical, subordinating, and coordinating relationships for the training proposal. The internal dynamics of the stages are integrative, flexible, didactic, and contextualized to the identified situation.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Ministerio de Salud Pública. Anuario Estadístico de Salud. 2023. [Internet]. 2024 [citado 2025 Mayo 16] La Habana. Cuba. Cuadro 40. https://files.sld.cu/dne/files/2024/09/Anuario-Estad%c3%adstico-de-Salud-2023-EDICION-2024.pdf
Savón-Moiran L. Cáncer de próstata: actualización. Rev. inf. cient. [Internet]. 2019 Feb [citado 2025 Mayo 16]; 98(1): 117-126. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-99332019000100117&lng=es.
Parra-Vega DA. El Bioanálisis Clínico en la era de la biotecnología: Nuevas perspectivas y desafíos. Rev. Cub. Tecnol. Salud. [Internet]. 2024 [citado 21 May 2025]; 15 (3). Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/4356
Herrera-Prieto A, Alonso-Carballo J, Gómez-Gutiérrez MC, Moya-Nodarse A. Caracterización clínico-epidemiológica del cáncer de próstata en población del Policlínico Norte de Florida, Cuba. 2024 https://eventosaps.sld.cu/index.php/medfamiliarhlg2024/2024/paper/view/566/926
Cepero-Montalván M, Noda-Valledor MI, Farril-Hernández MTO, Fimia-Duarte R. Morbilidad por cáncer de próstata en Villa Clara, Cuba: 2016-2020. Paideia XXI [Internet]. 6 de octubre de 2023 [citado 17 de mayo de 2025]; 13(2):309-18. Disponible en: http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/5983
Burguet-Lago N, Campaña-Burguet A. Propuesta de una estrategia de capacitación en bioseguridad en la Unidad Empresarial de Base Laboratorios Liorad. Rev. CENIC Cienc. Biol [Internet]. 2020 Dic [citado 2025 Jul 29]; 51 (3): 207-221. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2221-24502020000300207&lng=es.
Govin-Sanjudo A, Pacheco-Cruz Y, Castellanos-Pérez D, Milián-Díaz LC, Herrera-Ledesma Y, Burguet-Lago N et al. Diagnóstico molecular del SARS-CoV-2 en los Laboratorios LIORAD-AICA+: experiencia de un año de trabajo. Rev Cubana Med Trop [Internet]. 2022 Ago [citado 2025 Jul 29]; 74(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0375-07602022000200016&lng=es.
Molina-Márquez M, Pérez-Vasallo AL, Martínez-Vasallo A, Betancourt-Bravo A, Roque-Piñeiro E. Rediseño del Sistema de Gestión de la Calidad en el Laboratorio CENLAC, basado en la norma NC ISO/IEC 17025: 2017. Rev Salud Anim. [Internet]. 2022 [citado 2025 Jul 29]; 44: Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0253-570X2022000100004&lng=es.
Mora-Clavel Y, Soler-Rodríguez R, Martínez-Cabrales RL. Propuesta teórico metodológica para la formación en robótica educativa del profesor de Informática. Varona [online]. 2025, n.82 [citado 2025-07-30]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382025000100013&lng=es&nrm=iso
Mendoza-Zúñiga M. Concepción de la formación de profesores de inglés para atender las dificultades en el aprendizaje. Varona [online]. 2025, n.82 [citado 2025-07-30]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382025000100011&lng=es&nrm=iso
García-Ramo-López, E. Modelo de preparación de los docentes del Centro de Capacitación del Turismo en Cuba. Varona [online]. 2024, n.81 [citado 2025-07-30], pp. 61-77. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000300061&lng=es&nrm=iso
Hernández-O´Farrill L, Coll-Costa, JL, Sierra-Gómez GC. Virtualización de la formación en la Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte. Varona [online]. 2023, n.78 [citado 2025-08-12]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382023000300016&lng=es&nrm=iso
Fernández-Mijares E, Rojas-Hernández Leo. Modelo de dirección participativa para la Facultad de Ciencias Médicas de Artemisa. Varona [online]. 2020, n.71 [citado 2025-07-30], pp. 35-42. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382020000200035&lng=es&nrm=iso
Riestra-López M, Zurita-Cruz CR, Leyva-Fuentes M. La capacitación desde un enfoque pedagógico orientada al turismo accesible e inclusivo. Varona [online]. 2024, n.80 [citado 2025-07-31]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382024000200014&lng=es&nrm=iso
Santes-Corbo D, Jiménez-López Giset. Diseño de una estrategia de capacitación en entornos virtuales de aprendizaje para la divulgación científica. Serie Científica [online]. 2024, vol.17, n.11 [citado 2025-07-31], pp. 33-44. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-24952024001100033&lng=es&nrm=iso