The art and responsibility of studying Medicine The art and responsibility of studying Medicine

Main Article Content

Miday Columbié-Pileta
https://orcid.org/0000-0003-3812-4239
María Aurelia Lazo-Pérez
https://orcid.org/0000-0002-8291-6949

Abstract

ABSTRACT


Studying Medicine in its beginnings was a dream that was not easy to achieve, today the reality is different. This dream is achievable with the condition that delivery, commitment, responsibility and few complaints are needed. These positions are both for the training process where a self-assessment exam must be carried out, to evaluate personal insufficiencies from the cognitive, attitudinal and human point of view, and for the subsequent postgraduate training process where they must be constantly prepared with the purpose of to provide quality health care.


RESUMÉ


Étudier la médecine à ses débuts était un rêve qui n'était pas facile à réaliser, aujourd'hui la réalité est différente. Ce rêve est réalisable à condition que la livraison, l'engagement, la responsabilité et peu de plaintes soient nécessaires. Ces postes sont à la fois pour le processus de formation où un examen d'auto-évaluation doit être effectué, pour évaluer les insuffisances personnelles du point de vue cognitif, attitudinal et humain, et pour le processus de formation post-universitaire ultérieur où ils doivent être constamment préparés dans le but de fournir des soins de santé de qualité.

Article Details

How to Cite
1.
Columbié-Pileta M, Lazo-Pérez MA. The art and responsibility of studying Medicine: The art and responsibility of studying Medicine. Rev. CMV [Internet]. 2023 Aug. 14 [cited 2024 Dec. 22];1(1-3):e008. Available from: https://editorial.udv.edu.gt/index.php/RCMV/article/view/57
Section
La Editorial
Author Biographies

Miday Columbié-Pileta , Universidad Da Vinci de Guatemala. Facultad de Ciencias Médicas y de la Vida

Graduada de Doctora en Medicina en 2001 por la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Especialista de primer grado en Bioestadística en 2007 por la Escuela Nacional de Salud Pública. Master en Atención Primaria de Salud, con programa de excelencia en 2010, por la Escuela Nacional de Salud Pública. Doctora en Ciencias de la Educación Médica en 2019 por la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Cuba. Médica y Cirujana por la Universidad San Carlos de Guatemala en 2021. Directora de la Unidad de Investigaciones de la Facultad de Ciencias Médicas y de la Vida de la Universidad Da Vinci de Guatemala. Editora Ejecutiva de la Revista Ciencias Médicas y Vida. http://editorial.udv.edu.gt/index.php/RCMV. Editora de la Revista Cubana de Tecnología de la Salud. www.revtecnologia.sld.cu. Editora de la Revista Chilena de Atención Primaria y Salud Familiar. https://rchapsf.uchile.cl.

María Aurelia Lazo-Pérez, Universidad Particular de Chiclayo. Universidad Señor de Sipan

Licenciada en Educación, especialidad Química en el año 1989 por la Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona. Máster en Educación Avanzada en 2000, Doctora en Ciencias Pedagógicas en 2007, ambas por la Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, Cuba. Actualmente trabaja como Coordinadora Académica del Vicerrectorado Académico de la Universidad Particular de Chiclayo. Profesora de Iniciación a la investigación y de Responsabilidad social en la Universidad Señor de Sipan. Perú