Emotional intelligence in medical students of the da Vinci University of Guatemala Emotional intelligence in medical students of the da Vinci University of Guatemala L'intelligence émotionnelle chez les étudiants en médecine Université da Vinci du Guatemala

Main Article Content

Karen Viviana Celada-Martínez
https://orcid.org/0000-0003-0920-7668
Sandra Maritza Villatoro-Herrera
https://orcid.org/0000-0001-9433-9563
Carlos Rafael Araujo-Inastrilla
https://orcid.org/0000-0001-9441-1721
Dalila Cárdenas-Hernández
https://orcid.org/0000-0002-2833-0066

Abstract

Introduction: Emotional intelligence has gained importance today, especially for the medical career due to exposure to stressful factors within their practices, because they must respond to the teaching-learning and clinical area demands that their academic training requires. Objective: To describe the level of emotional intelligence in 4th and 6th year medical students of the Da Vinci University of Guatemala in 2022.   Method: It was carried out through an observational, descriptive cross-sectional study and the level of emotional intelligence was evaluated through the Bar On-Ice test. The universe of study was all the fourth and sixth year medical students of Da Vinci University. Informed consent and data confidentiality were complied with. Variables were operationalized and the necessary techniques and procedures were used to achieve the objectives. Results: The general average of the level of emotional intelligence is 82.72 points. The stress management and intrapersonal components had an adequate emotional capacity. The scales with the lowest scores were: mood (84.84 points), adaptability (83.33 points) and the interpersonal scale (79.90 points. Both sexes had the same average emotional intelligence (83). The students of 32 years old had a high coefficient (121) for a developed emotional intelligence. Conclusions: the fourth and sixth year medical students of the Da Vinci University of Guatemala presented a low level of emotional intelligence on their different scales.

Article Details

How to Cite
1.
Celada-Martínez KV, Villatoro-Herrera SM, Araujo-Inastrilla CR, Cárdenas-Hernández D. Emotional intelligence in medical students of the da Vinci University of Guatemala: Emotional intelligence in medical students of the da Vinci University of Guatemala L’intelligence émotionnelle chez les étudiants en médecine Université da Vinci du Guatemala. Rev. CMV [Internet]. 2023 Aug. 14 [cited 2024 May 19];1(1-3):e012. Available from: https://editorial.udv.edu.gt/index.php/RCMV/article/view/60
Section
Artículos Originales
Author Biographies

Karen Viviana Celada-Martínez, Universidad Da Vinci de Guatemala. Facultad de Ciencias Médicas y de la Vida

Estudiante de Licenciatura de Médico y Cirujano. Universidad Da Vinci de Guatemala. Facultad de Ciencias Médicas y de la Vida. Guatemala.

Sandra Maritza Villatoro-Herrera

Licenciada en Psicología Clínica con especialidad en salud mental. Maestría en pedagogía terapéutica con especialidad en trastornos del neurodesarrollo. Maestría en docencia superior universitaria. Guatemala.

Carlos Rafael Araujo-Inastrilla, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Tecnología de la Salud.

Estudiante de Licenciatura en Sistemas de Información en Salud. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Tecnología de la Salud. Cuba.

Dalila Cárdenas-Hernández, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Tecnología de la Salud

Estudiante de Licenciatura en Nutrición. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad de Tecnología de la Salud. Cuba.

References

REFERENCIAS BIBLIOGRÁFICAS

Organización Panamericana de la salud/Organización Mundial de la Salud, Oficina regional de las américas [internet]. OPS 120°; 2022 [citado 11 Mar 2023]. Disponible en https://www.paho.org/es/salud-mental-covid-19#:~:text=El%20miedo%2C%20la%20preocupaci%C3%B3n%20y,de%20la%20pandemia%20COVID%2D19

Hernández M, Ortega H, Tafur B. La inteligencia emocional y su relación con el rendimiento académico. 1era. Ed. Colombia: Universidad de la Costa; 2020

Páez-Cala ML, Castaño-Castrillón JJ. Inteligencia emocional y empatía en estudiantes de medicina de la ciudad de Manizales. 1era. Ed. Colombia: Arch Med (Manizales) 2020; 20(2):295-310. https://doi.org/10.30554/archmed.20.2.3741

García M, Hurtado PA, Quintero DM, Rivera DA, Ureña YC. La gestión de las emociones, una necesidad en el contexto educativo y en la formación profesional. Revista ESPACIOS [Internet]. 2018 [citado 30 enero 2023]; 39(49). Disponible en: http://www.revistaespacios.com/a18v39n49/18394908.html

Ugarriza N. La evaluación de la inteligencia emocional a través de la prueba de Bar-On (Ice) en una muestra de Lima Metropolitana. 1era. ed. Universidad de Lima; Perú, 2003.

Barona E. La inteligencia emocional en el desarrollo de las habilidades sociales en estudiantes de primero y segundo semestre de la carrera psicopedagogía de la universidad técnica de Ambato. 2era. Ed. Ecuador: Universidad técnica de Ambato; 2020.

Samaniego M. Inteligencia emocional y depresión en el contexto del confinamiento en los estudiantes del Instituto Latino de Cusco. 1era. ed. Perú: Repositorio institucional continental; 2021

Torres E. Inteligencia Emocional y Desempeño Laboral de los profesionales de la salud de un Hospital de Pucallpa. RIS. 2021;4(10):64.

Camarena L. Inteligencia emocional en enfermeros que laboran en un servicio de hospitalización COVID-19 del hospital nacional dos de mayo. 1era. ed. Perú: Universidad Norbert Wiener; 2020.

Al-Ezzi A, Kamel N, Faye I, Gunaseli E. Review of EEG, ERP, and brain connectivity estimators as predictive biomarkers of social anxiety disorder. Front Psychol [Internet]. 2020 [citado 30 Ene 2023];11:730. Disponible en: http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00730

Contreras-Escobar JA, De Paz-Duarte BM, Ruíz-Vivar KA, Rangel-Rodríguez VP, Morales-Dávila DA, Grenot-Isaac G. Gestión de la inteligencia emocional en estudiantes de medicina de la Universidad Panamericana. Rev Cub Tec Sal [Internet]. 2022 [citado 11 Mar 2023];13(2). Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/3860

Brian Alexander OM, Jeverson Santiago QG. Universidad Politécnica Salesiana, Ecuador. Inteligencia emocional, En los últimos años muchos [Internet]. Eumed.net. [citado 11 Mar 2023]. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/12/inteligencia-emocional.html

Belykh A. Resiliencia e Inteligencia Emocional: bosquejo de modelo integrador para el desarrollo del saber ser del estudiante universitario. Rev Iberoam educ super. 2019 [citado 11 Mar 2023];10(29):158–79. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722019000300158

Fernández-Lasarte O, Ramos-Díaz E, Axpe Sáez I. Rendimiento académico, apoyo social percibido e inteligencia emocional en la universidad. Eur J Investig Health Psychol Educ [Internet]. 2019 [citado 11 Mar 2023];9(1):39. Disponible en: http://dx.doi.org/10.30552/ejihpe.v9i1.315

Carranza H. La relación de la estabilidad emocional y el desarrollo del aprendizaje en el estudiante universitario. 1era. Ed. Guatemala: Universidad de San Carlos de Guatemala; 2018.

Most read articles by the same author(s)