Emotional intelligence in medical students of the da Vinci University of Guatemala Emotional intelligence in medical students of the da Vinci University of Guatemala L'intelligence émotionnelle chez les étudiants en médecine Université da Vinci du Guatemala
Main Article Content
Abstract
Introduction: Emotional intelligence has gained importance today, especially for the medical career due to exposure to stressful factors within their practices, because they must respond to the teaching-learning and clinical area demands that their academic training requires. Objective: To describe the level of emotional intelligence in 4th and 6th year medical students of the Da Vinci University of Guatemala in 2022. Method: It was carried out through an observational, descriptive cross-sectional study and the level of emotional intelligence was evaluated through the Bar On-Ice test. The universe of study was all the fourth and sixth year medical students of Da Vinci University. Informed consent and data confidentiality were complied with. Variables were operationalized and the necessary techniques and procedures were used to achieve the objectives. Results: The general average of the level of emotional intelligence is 82.72 points. The stress management and intrapersonal components had an adequate emotional capacity. The scales with the lowest scores were: mood (84.84 points), adaptability (83.33 points) and the interpersonal scale (79.90 points. Both sexes had the same average emotional intelligence (83). The students of 32 years old had a high coefficient (121) for a developed emotional intelligence. Conclusions: the fourth and sixth year medical students of the Da Vinci University of Guatemala presented a low level of emotional intelligence on their different scales.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
REFERENCIAS BIBLIOGRÁFICAS
Organización Panamericana de la salud/Organización Mundial de la Salud, Oficina regional de las américas [internet]. OPS 120°; 2022 [citado 11 Mar 2023]. Disponible en https://www.paho.org/es/salud-mental-covid-19#:~:text=El%20miedo%2C%20la%20preocupaci%C3%B3n%20y,de%20la%20pandemia%20COVID%2D19
Hernández M, Ortega H, Tafur B. La inteligencia emocional y su relación con el rendimiento académico. 1era. Ed. Colombia: Universidad de la Costa; 2020
Páez-Cala ML, Castaño-Castrillón JJ. Inteligencia emocional y empatía en estudiantes de medicina de la ciudad de Manizales. 1era. Ed. Colombia: Arch Med (Manizales) 2020; 20(2):295-310. https://doi.org/10.30554/archmed.20.2.3741
García M, Hurtado PA, Quintero DM, Rivera DA, Ureña YC. La gestión de las emociones, una necesidad en el contexto educativo y en la formación profesional. Revista ESPACIOS [Internet]. 2018 [citado 30 enero 2023]; 39(49). Disponible en: http://www.revistaespacios.com/a18v39n49/18394908.html
Ugarriza N. La evaluación de la inteligencia emocional a través de la prueba de Bar-On (Ice) en una muestra de Lima Metropolitana. 1era. ed. Universidad de Lima; Perú, 2003.
Barona E. La inteligencia emocional en el desarrollo de las habilidades sociales en estudiantes de primero y segundo semestre de la carrera psicopedagogía de la universidad técnica de Ambato. 2era. Ed. Ecuador: Universidad técnica de Ambato; 2020.
Samaniego M. Inteligencia emocional y depresión en el contexto del confinamiento en los estudiantes del Instituto Latino de Cusco. 1era. ed. Perú: Repositorio institucional continental; 2021
Torres E. Inteligencia Emocional y Desempeño Laboral de los profesionales de la salud de un Hospital de Pucallpa. RIS. 2021;4(10):64.
Camarena L. Inteligencia emocional en enfermeros que laboran en un servicio de hospitalización COVID-19 del hospital nacional dos de mayo. 1era. ed. Perú: Universidad Norbert Wiener; 2020.
Al-Ezzi A, Kamel N, Faye I, Gunaseli E. Review of EEG, ERP, and brain connectivity estimators as predictive biomarkers of social anxiety disorder. Front Psychol [Internet]. 2020 [citado 30 Ene 2023];11:730. Disponible en: http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00730
Contreras-Escobar JA, De Paz-Duarte BM, Ruíz-Vivar KA, Rangel-Rodríguez VP, Morales-Dávila DA, Grenot-Isaac G. Gestión de la inteligencia emocional en estudiantes de medicina de la Universidad Panamericana. Rev Cub Tec Sal [Internet]. 2022 [citado 11 Mar 2023];13(2). Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/3860
Brian Alexander OM, Jeverson Santiago QG. Universidad Politécnica Salesiana, Ecuador. Inteligencia emocional, En los últimos años muchos [Internet]. Eumed.net. [citado 11 Mar 2023]. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/12/inteligencia-emocional.html
Belykh A. Resiliencia e Inteligencia Emocional: bosquejo de modelo integrador para el desarrollo del saber ser del estudiante universitario. Rev Iberoam educ super. 2019 [citado 11 Mar 2023];10(29):158–79. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722019000300158
Fernández-Lasarte O, Ramos-Díaz E, Axpe Sáez I. Rendimiento académico, apoyo social percibido e inteligencia emocional en la universidad. Eur J Investig Health Psychol Educ [Internet]. 2019 [citado 11 Mar 2023];9(1):39. Disponible en: http://dx.doi.org/10.30552/ejihpe.v9i1.315
Carranza H. La relación de la estabilidad emocional y el desarrollo del aprendizaje en el estudiante universitario. 1era. Ed. Guatemala: Universidad de San Carlos de Guatemala; 2018.